Iššūkiai Akmenės rajono švietimo kokybei

Šiemet baigiamas įgyvendinti 2016–2020 m. Akmenės rajono savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklų tinklo pertvarkos bendrasis planas, todėl rengiamas naujas 2021–2024 m. strateginis dokumentas, kuriame bus apibrėžiama rajono švietimo tinklo perspektyva ir jai keliami lūkesčiai. Tuo tikslu Akmenės rajono savivaldybės taryba 2020 m. rugpjūčio 31 d. posėdyje sprendimu sudarė darbo grupę 2021–2024 m. Akmenės rajono savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklų tinklo pertvarkos bendrojo plano projektui (toliau – bendrasis planas) parengti. Su projektu galima susipažinti interneto svetainėje https://akmene.lt/veiklos-sritys/svietimas/tinklo-pertvarka/403
Atsižvelgiant į ekstremalią situaciją Lietuvoje bendrojo plano projekto su švietimo įstaigų bendruomenėmis aptarimai planuojami kitų metų sausio mėnesį. Klausimai ir / ar argumentuoti pasiūlymai, susiję su šiuo projektu, laukiami el. paštu info@akmene.lt iki 2021 m. sausio 11 d.
Atlikus išsamią bendrojo ugdymo analizę Akmenės rajone, pasidžiaugta, kad švietimo įstaigų infrastruktūra yra gera ir nuolat atnaujinama. Vien per 2015–2020 m. iš investicijų programos ugdymo įstaigų pastatų ir patalpų renovacijai skirta beik 3 mln.Eur lėšų. Iš jų, beveik 934 tūkst. Eur skirta neformalaus ugdymo ir ikimokyklinio ugdymo įstaigoms ar skyriams. Papildomai infrastruktūros renovacijai ir priežiūrai 2016–2020 m. Akmenės rajono bendrojo ugdymo švietimo įstaigoms skirta beveik 848 tūkst. Eur Savivaldybės biudžeto lėšų. Laiku reaguojant į demografinę situaciją ir pertvarkant švietimo įstaigų tinklą sudarytos sąlygos, kad Akmenės rajono bendrojo ugdymo mokyklų mokytojo vidutinis pamokų krūvis būtų 729,9 kontaktinės valandos per metus, o vidutinis darbo užmokestis vienas didžiausių šalyje.
Rajono mokyklos aktyviai dalyvauja įvairiuose projektuose. Dalyvavimas projekte „Lyderių laikas 3“ leido sustiprinti mokytojų dalykines kompetencijas, kurti naujas edukacines aplinkas ir programas, orientuotas į patyriminį mokymą. Šiuo metu 4 mokyklos dalyvauja Nacionalinės švietimo agentūros vykdomuose projektuose: „Ugdymo pasiekimų gerinimas diegiant Kokybės krepšelį“ ir „Ugdymo organizavimo ir mokymosi pagalbos teikimo modelių žemų mokinių pasiekimų gerinimui parengimas ir įgyvendinimas“.Nuo 2016 m. sudarytos sąlygos teikti paraiškas NVŠ (neformalus vaikų švietimas) finansavimui užtikrinant įvairiapusį neformaliojo vaikų švietimo ugdymą. Jau antrus metus Akmenės rajono savivaldybė skiria papildomų lėšų „Eduka klasės“ licencijoms I–IV klasių mokiniams ir I–V klasių mokytojams bei nuo šių metų finansuoja dvi Švietimo lyderystės magistro studijų vietas ISM vadybos ir ekonomikos universitete, kuriose studijuoja 2 rajono pedagogės.
Rajone dirba nemažai profesionalių pedagogų, kurių darbo rezultatai pastebimi bei įvertinami ir nacionaliniu lygmeniu, tačiau rajono mokinių pasiekimų vertinimo rezultatų vidurkis mažesnis nei šalies vidurkis. Vis dėlto 2020 m. gruodžio mėnesio žurnalo „Reitingai“ numeryje vertinant šalies gimnazijas pagal abiturientų egzaminų rezultatus skirtinguose dalykuose visos rajono gimnazijos bent pagal vieno dalyko egzamino rezultatus patenka tarp 50 geriausių.
Akmenės rajono bendrojo ugdymo mokyklose dirba tik atestuoti pedagogai, tačiau 2,86 % mokytojų jau yra pensinio amžiaus, o 2024 m. net 15 % mokytojų bus pensinio amžiaus. Jei visi šie mokytojai nuspręstų išeiti užtarnauto poilsio, 2024 m. rajone gali trūkti 50 mokytojų: lietuvių kalbos ir literatūros – 4; užsienio kalbos –10; biologijos – 3; pradinio ugdymo – 6; technologijų – 4; ir kt.
Tenka pripažinti, kad ir demografinė situacija rajone pastarąjį penkmetį nebuvo teigiama. 2016–2020 m. laikotarpiu rajone sumažėjo 2340 gyventojų, arba 9,93 proc. Vaikų gimstamumo skaičiai rajone turi tendenciją mažėti: 2016 m. – 243; 2017 m. – 190; 2018 m. – 159; 2019 m. – 185. Taip pat ir mokyklose mokinių kasmet mažėja. 2017 m. rugsėjo 1 d. rajono mokyklose mokėsi 2710 mokinių, o 2020 m. rugsėjo 1 d. – 2451 mokinys. Vien nuo 2019 m. rugsėjo 1 d. iki 2020 m. rugsėjo 1 d. (per vienerius metus) rajone bendras mokinių skaičius sumažėjo 151 mokiniu (16,23 %).
Įvertinusi faktines aplinkybes, darbo grupė priėmė sprendimą teikti svarstyti bendrojo plano projektą, kuriame akcentuojamas rajono švietimo įstaigų ugdymo kokybės gerinimas. Atsižvelgiant į vaikų, lankančių įstaigą, skaičių nuo 2022 m. siūloma uždaryti Sablauskių skyrių (planuojama, kad ikimokyklinio amžiaus vaikų skyriuje neliks arba jų bus nepakankamai sudaryti ugdymo grupei). Atkreiptas dėmesys į sudėtingą situaciją Kruopių pagrindinėje mokykloje, kurioje mažas mokinių skaičius klasėse lemia ugdymo plano įgyvendinimui skiriamų valstybės biudžeto lėšų trūkumą, dėl ko atskiriems dalykams formuojamos jungtinės grupės ir mokiniams neskiriamos visos ugdymo plano valandos, kurias jie gautų bent minimalų mokinių skaičių turinčiose klasėse (mažiausiai po 8 mokinius klasėje). Siūloma numatyti mokyklos reorganizavimą 2024 m. prijungiant mokyklą prie „Saulėtekio“ progimnazijos. Tiesa, mokyklos likimas priklausytų nuo bendruomenės, nes reorganizavimas nebūtų vykdomas, jei Kruopių mokykla jau nuo 2021 m. rugsėjo mėnesio pasirinktų netradicinio ugdymo koncepciją (ugdymas, grindžiamas savita pedagogine sistema, pvz.: M. Montessori, Valdorfo ir kt., ar atskirais jos elementais) ir iki 2024 m. imtų ją taikyti ugdymo programose nuo 5 iki 10 klasės. Taip mokykla galėtų pasiūlyti rajono moksleiviams kokybišką ugdymo alternatyvą, kurią įprastai turi tik didmiesčiai, ir suformuoti mažiausią sąlyginį mokinių skaičių (bent po 8 mokinius klasėje) turinčias klases.
Vertinant gimnazijų situaciją, opiausia problema nustatyta III –IV gimnazijos klasėse (11–12 klasės) Papilės S. Daukanto ir Ventos gimnazijose, nes šiose klasėse liekant nedideliam mokinių skaičiui atskiriems dalykams (pvz.: chemijos, fizikos) formuojamos jungtinės laikinosios grupės, o kai kuriais atvejais rusų kalbos ar dailės egzaminams ruoštis grupės visai neformuojamos. Atsižvelgiant į tai, kad dabartinėse Papilės S. Daukanto gimnazijos 8-oje ir 7-oje klasėse mokosi tik 17–15 mokinių, o įprastai daugiau nei pusė dešimtokų mokslų vienuoliktoje gimnazijos klasėje nebetęsia, tikėtina jau 2023–2024 mokslo metais šioje gimnazijoje nepavyktų suformuoti minimalaus mokinių skaičiaus reikalavimus pilnam finansavimui gauti (12 mokinių) atitinkančio vienuoliktokų klasės komplekto.
Dar pernai Papilės S. Daukanto gimnazijoje buvo atliktas Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos inicijuotas išorės auditas, kurio metu vykdyta ir mokinių anoniminė apklausa. Apklausos duomenimis, Papilės S. Daukanto gimnazijos dešimtos klasės mokiniai gimnazijos pasiūlą įvertino 7,16 balo. Vertindami gimnazijos aplinką II–IV klasių mokiniai nurodė, kad ji tinka teoriniam mokymui – 7,6 balo, praktiniam mokymui – 6,2 balo, savarankiškam mokymuisi – 6,5 balo, ruošimuisi karjerai – 6,3 balo, verslumo ugdymui – 5,7 balo, o net 45,10% apklaustųjų nurodė, kad mokantis šioje gimnazijoje reikalinga korepetitorių pagalba. Valstybinių brandos egzaminų rezultatai rodo, kad 3 metų balų vidurkis šioje gimnazijoje siekia tik 37,51 balo (Akmenės r. – 47,25). Todėl siekiant užtikrinti kokybišką gimnazistų pasirengimą brandos egzaminams sudarant galimybę jiems gauti pilnavertišką ugdymo valandų skaičių siūloma Papilės S. Daukanto gimnazijoje nebeformuoti III–IV gimnazijos klasių užtikrinant mokiniams nemokamą pavėžėjimą į Ventos gimnaziją, kurioje ugdymo pasiekimai vieni geriausių rajone.
Rajono centre, Naujojoje Akmenėje, vaikų ugdymo procesas, skirtingai nei kituose rajono miestuose, administruojamas trijų administracijų: ikimokyklinis ir priešmokyklinis ugdymas – Naujosios Akmenės ikimokyklinio ugdymo mokykloje; pradinis ir pagrindinio ug. I dalis – „Saulėtekio“ progimnazijoje; pagrindinio ugdymo II dalis ir vidurinis ug. – Ramučių gimnazijoje. Taip išskaidžius ugdymo proceso administravimą siekiant maksimalios ugdymo kokybės būtina užtikrinti betarpišką bendradarbiavimą tarp institucijų, kuris iki šiol buvo nepakankamas. Įvertinant tai, kad keturmetė Naujosios Akmenės Ramučių gimnazija įvedus etatinį mokytojų apmokėjimą nebegauna papildomų lėšų, o visi gimnazijos mokiniai praktiškai yra Naujosios Akmenės „Saulėtekio“ progimnaziją baigę mokiniai, suabejota, ar tikslinga ugdymo proceso administravimą Naujojoje Akmenėje taip skaidyti. Ramučių gimnazijos pastatas pritaikytas 600–700 mokinių, kai šiuo metu gimnazijoje mokosi tik iki trijų šimtų ir nėra tendencijos artimiausiu metu šiam skaičiui augti.
Atsižvelgiant į tai, kad Ramučių gimnazija turi vieną didžiausių profesionalių mokytojų komandų rajone, kuri dažnai įvertinama ir nacionaliniu mastu, bei į naujos Vyriausybės ir Švietimo, mokslo ir sporto ministrės „Tūkstantmečio“ mokyklų kiekviename rajone idėją, keturmetė gimnazija galėtų turėti prasmę, jei ji orientuotųsi į viso rajono gabius moksleivius pasiūlydama jiems ugdymo alternatyvą kokybine prasme. Šiandien analizuojant rajono moksleivių pasiekimus tenka konstatuoti, kad Ramučių gimnazija nelabai kuo išsiskiria, o kartais šie rezultatai ir neramina. Pavyzdžiui, 2019 m. pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo rezultatai: Ramučių gimnazijos dešimtokų lietuvių k. balų vidurkis – 5,4, o matematikos balų vidurkis – 4,37. Pasiekusių bent pagrindinį lygį: matematikos – 18,18 % (kai rajono – 18,9 %), lietuvių k. – 46,75 % (kai rajono – 57,6 %).
Todėl siūloma bendrajame plane numatyti Naujosios Akmenės Ramučių gimnazijos reorganizavimą 2024 m. sujungiant ją su Naujosios Akmenės „Saulėtekio“ progimnazija. Reorganizavimas nebūtų vykdomas, jei gimnazija per ketverius metus sugebėtų visiems rajono 9–12 klasių gabiems mokiniams pasiūlyti kokybišką ugdymo alternatyvą. Jau nuo 2022 m. abi mokyklos įpareigojamos betarpiškai bendradarbiaujant pradėti formuoti pagilinto ugdymo tiksliųjų ir / ar gamtos mokslų klases, o Ramučių gimnazija iki 2024 m. pasirengti teikti paraišką Tarptautinio bakalaureato Diplomo klasės steigimui. Šie minimalūs reikalavimai gali būti papildyti tais, kurie atitiks naujos Vyriausybės „Tūkstantmečio“ mokyklos idėją, kai jie bus aiškiai suformuluoti Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos.
Po susitikimų su mokyklų bendruomenėmis projektas dar gali būti koreguojamas, o galutinis jo variantas bus teikiamas Akmenės rajono savivaldybės tarybai tvirtinti kitų metų vasario mėnesį.
Akmenės rajono savivaldybės administracijos
Švietimo, kultūros ir sporto skyrius